09-7941262 (א-ה, 10:00-16:00) | www.comfortliving.co.il | לדברי דואר: העמל 5, קרני שומרון 4485500

מאמרים | תקנון האתר | הוראות החזרה 

שינה בגיל השלישי

עם העלייה בגיל עובר הגוף האנושי שינויים רבים. מלבד שינויים פיזיולוגיים חווים רבים מבני הגיל השלישי גם שינויים במצבי הרוח, כתוצאה מסיבות שונות. לכל התופעות הללו ישנה השפעה על איכות השינה. כתוצאה מכך, ישנן גם השפעות ברורות על רמת הערנות ועל רמת שביעות הרצון הכללית מהחיים.
בסקירה הנוכחית נבחן כמה היבטים הקשורים לשינה בגיל השלישי. בין היתר נראה:

  • האם יש משמעות למגורים בבית לעומת בתי אבות מבחינת איכות השינה.

  • כיצד מזרונים וכריות יכולים להשפיע על איכות השינה.

  • כיצד ניתן להתמודד עם תופעה של נדודי שינה.

 

חשוב להרגיש טוב 
בשנים האחרונות חלה מגמה של עליה במעבר של בני הגיל השלישי לבתי אבות מובילים. לכן, מעניין מאוד לבחון את השאלה האם בית אבות יוקרתי יכול להשפיע על איכות השינה בקרב מבוגרים. מומחים מסבירים שכאשר המעבר לבית האבות נעשה בצורה מתוכננת, לא מתוך כורח ולא מתוך אילוץ, מדובר בצעד שמסייע מאוד לאיכות השינה. הסביבה החברתית, הפעילויות, השמירה על העצמאות והשקט הנפשי פשוט עוזרים לישון טוב יותר.

מזרון ואיכות השינה
בין אם מתגוררים בבית אבות ובין אם לאו, איכות השינה בגיל השלישי תושפע מאוד מסוג המזרון שעליו ישנים. בגיל המבוגר למזרון יש משמעות מיוחדת לאור מצבה של מערכת השרירים, חוליות הצוואר, עצמות האגן וכן הלאה. טכנולוגיות מתקדמות הביאו לייצור דגמים מיוחדים של מזרונים, עם שכבות נפרדות, חומרים חדישים (כגון ויסקו ג'ל) ויכולת לספק תמיכה מצוינת לגב.
נדגיש - לפני שממהרים לרכוש תרופות כדי להתמודד עם קשיי שינה והירדמות, כדאי פשוט להחליף את המזרון וגם לרכוש כרית איכותית וטובה. רק אם אין מנוס, ניתן לחפש אמצעים תרופתיים להשריית שינה.

התנהגות ואיכות השינה 
במידה ומקפידים על מזרון איכותי, בעל תמיכה אורתופדית וכאשר משלבים גם כרית איכותית ותומכת אך עדיין לא ישנים היטב, יש כמה דברים שניתן לעשות מלבד רכישת תרופות. ראשית, חשוב לבדוק אילו שינויים בתזונה ניתן לעשות. ישנם מזונות שמקשים על הירדמות ושינה טובה ואילו אחרים – דווקא מועילים. שנית, כדאי מאוד להקפיד על פעילות גופנית, לפי היכולת. פעילות גופנית והקטנה בצריכה של קפאין הם דרכים פשוטות לשיפור איכות השינה. בנוסף, יש משמעות גם לקשרים חברתיים. מחקרים מגלים שבדידות יוצרת סטרס והתוצאה – קשה להירדם וקשה לישון. קשרים חברתיים תורמים לסיפוק, שלווה, רגיעה ושינה טובה.